Transport er en oplevelse Denne side er sidst revideret d. 7. januar 2007
Beduinernes forhenværende og nuværende transportmidler afspejler så glimrende de
forgangne 25-30 års forandringer i Oman:
Også i det moderne Oman spiller transporten en stor rolle. Som det er bekendt, foregik det i gamle dage (som jo kun er 25-30 år siden) hovedsageligt med kameler, æsler og gå-ben. I dag sker det næsten altsammen med motorkøretøj. Sultanen har befalet, at der skal være vej (og elektricitet) til samtlige byer og landsbyer i landet! Det bliver så udført, som han befaler. Det giver selvfølgelig glimrende muligheder og fritidsudflugter til spændende steder og ad mærkværdige veje (kørespor).
Nede i bunden af Wadi'en (dalen) ses en vej, som fører op til en lille bitte
landsby Hat 5 km længere oppe. Vejen, jeg holder på, fører på til den forholdsvis
store landsby Bilat Sayt.
Ups - så holder vi her! Husk at trække håndbremsen.
Der findes super dejlige asfalt veje til maksimal hastighed (men pas på kamelerne,
de har samme farve som sandet - og det har samme effekt at køre ind i en kamel som at
prøve at køre under en lastbil).
Så er der de stejle nedkørsler i sandørknen (vi blev lettere blege, da vi kørte
ud over kanten, men det gik jo. Ned kom vi!).
Eller man finder ud af at sno sig over et uendeligt antal små grusklitter - med
barberbladsskarpe klipper:
De snorlige og nærmest uendelige kørespor ud over ørkensandet:
eller ud over saltørken mellem de store klitter i The Empty Quarter (se ørken):
Sådan et sted er det ret spændende, om motoren starter, når
man drejer nøglen...
Sagtens 50 km ligeud og vandret.
De snoede veje findes også.
Og de ensomme veje.
Stejle veje neeeedad som bare den (det mørke øverst til venstre i billedet er
bunden af dalen).
Veje gennem stejle slugter omkranset af skønne daddelpalmelunde.
Og bjergvejsanlæg i bedste schweiziske stil.
Samt anden bjergvejsanlæg som overgår, hvad jeg ellers har oplevet.
De lyse
striber på begge sider af den stejle slugt (Snake Canyon)
midt i billedet er vejen op til Bilat Sayt. Meget dramatisk.
MEN - så er det, man kan blive overasket. På grund af
vejrforandringer. Disse veje er jo i og for sig glimrende, så længe det er tørt. Men
hvis det begynder at regne, så er det ikke så godt. Halvanden time efter jeg tog dette
billede af Bilat Sayt vejen, så sagerne således ud:
Sort himmel over det hele og voldsomme tordenregnvejr. Så begynder wadi'erne at
flyde (med mudder i rivende mængder). Den brune sag i midten af billedet er wadi'en med
masser af vand i. Kun halvanden time efter ovenstående foto blev taget!
Store, tunge biler forsøger sig med at komme over (det lykkedes uden at blive revet med
af strømmen).
Wadi Dayqa ved Masarah
Sådan et regnvejr kan have ganske voldsomme virkninger på vejene (skylle dem
væk). Fx denne nye smukke vej
Sådan opretholder man beskæftigelsen
Det går jo ikke i et moderne samfund, at infrastrukturen er så følsom overfor
vejret (selv om det er yderst sjældent at sådanne skader forekommer). Derfor
bygges der nu broer og andre typer af foranstaltninger, som skal nedsætte
afhængigheden af vejret.
P. Harrison (udsendt missionslæge til Oman i 1950'erne) skrev i sin bog "Læge i
Arabiens helvede":
"Når en damper sejler ind i havnen, passerer den gennem en lille flåde af disse
både, der venter på, at den skal kaste anker. Traktaterne foreskriver, at en damper ved
indsejlingen må afgive en drønende salut for den regerende sultan, og den bliver
larmende besvaret. Karantænelægen går ombord for at undersøge om skibet rummer farlige
sygdomme eller smitte. Så lukker Huri-flåden sig om det som en fluesværm over en skål
honning. Der kan ikke ventes nogen større forretning, men snese af huri'erne kæmper om
de bedste pladser nærmest falderebet, og der råder et kaos, som om alle onde ånder var
sluppet løs. Alle bådsfolk søger at sikre sig en stor andel i, hvad forretning der nu
kan være, og de få passagerer, der skal i land, spærrer passagen med vældige,
uformelige ladninger af sengetøj, møbler og spædbørn, der altsammen bliver båret af
de uafrystelige bådsfolk.
Hvis passagererne, der skal i land, blot ville vente en halv time, så at nye
passagerer kunne komme om bord i fred, ville man undgå forvirringen, men omaneren ved
ikke, hvad det er at undgå forvirring. Ja, jeg er endda sikker på, at han nyder den, og
for dem, der holder af fuldstændigt kaos, må denne halve time være den rene nydelse.
Hyppigt skubbes en eller to bådsfolk i vandet, sommetider endogså en passager eller en
af hans kasser, men humøret holder sig strålende og alle har en fornøjelig stund. At
konkurrere om en plads ved en dampers faldreb er Muscats officielle spil. Det træder i
stedet for fodbold."
P. Harrison beskrivelse passer glimrende sammen med oplevelsen ved at stimle sammen
foran en flydende wadi:
En almindelig personbil kan have sine problemer med vandet. Ham her kom faktisk
over.
Det går lidt nemmere for os med store biler.
Indtil jeg havde set det første gang, tænkte jeg: Herregud, sådan lidt vand kan
da ikke være så væmmeligt (jeg kendte da godt til vand på vejene fra Danmark). HA HA!
Vejen flås fra hinanden. Asfaltplader rives med 50 - 100 meter ned ad wadi'en. Der
efterlades intet helskindet. Det var en nydelig ny og veletableret vej.
Den her vej mangler også ligesom et stykke midt på......
Vejene bruges i Oman til transport af alt muligt, ligesom i Danmark:
Advarselsskilte om farer for de vejfarende:
Den lokale skolebus:
En lokal taxa:
Farverige lastbiler ses endnu, men de afløses hastigt af almindelige, moderne Volvo'er
og Scandia'er:
Og så er der udsmykning af vejen. Her en bog-rundkørsel i Nizwa.
Se også dekorationer og udsmykning
Benzin skal der til efter al den kørsel (eller bedre før.....):
og så må der erkendes, at der ikke altid er lige godt styr på skiltningen: