Hoi An
Ophavsretten til
samtlige fotografier på dette web-site (http://www.larslyn.dk med undersider)
tilhører Lars Brodersen.
Kopiering og enhver anvendelse af fotografierne må kun ske efter skriftlig
aftale med ophavsretshaveren.
Kopier og brugsret kan erhverves ved henvendelse til larslyn@hotmail.com
All photos on this
web-site are copyrighted. Any un-authorized use is illegal.
Copyright © 2007 by Lars Brodersen. E-mail: larslyn@hotmail.com
Da vi en dag i
Na
Thrang besluttede os for at drage videre mod nord (mod Hoi An) spurgte den
venlige receptionist i hotellet, om vi ville køre i bil til Hoi An i stedet for
med toget. "Øh ....". Jo, hans fætter, en regeringsmand med fin bil og chauffør
var lige på besøg og de skulle mod nord, og da de hørte, at John og jeg skulle
nordover, tilbød de at tage os med og at sætte os af i Hoi An. Trods alt en tur
på 420 km i lige luftlinje. Ingen betaling, lutter venlighed. Meget
forbløffende! Meget positivt. Hvor kan man dog blive glædeligt overrasket over
den venlighed, der trods alt er i mange mennesker. Så af sted det gik mod Hoi An:
Bilen og de to venlige mænd, som tog os med. De var meget venlige og gode at
snakke med.
Dette er hovedvejen på langs af Vietnam, fra Ho Chi Minh City i syd til Hanoi
i nord.
Chaufføren kørte godt og hurtigt.
Jeg læste senere en statistik om trafikken i Vietnam; ca. 75.000 døde
mennesker i trafikken hvert år i Vietnam, og det på trods af at der var så få
biler. Men bevares, hvis de alle kørte så stærkt som vores chauffør....
Eksempel på farligheden: I vejsiden blev der bearbejdet ris. Chaufføren satte
på ingen måde hastigheden ned, fordi der var arbejdende folk i vejsiden. Vi for
forbi med 100 km/t.
Bemærk bussen øverst til højre i billedet. Den kom mod os. Ingen satte
hastigheden ned af den grund.
Krigens efterladenskaber - ak ak ak ....
foto: John Boldreel Larsen
Der kørte pæne, store linjebusser mellem Hanoi og Ho Chi Minh City. Men alt
kræver vedligeholdelse, og det var vist ikke lige busselskabets stærke side.
Men vi kom frem til Hoi An i fin stil og straks ser man et dejligt kort over
byen. Det lykkedes desværre aldrig at finde ud af, hvad kortene fortalte.
Link til Google Earth.
Hoi Ans livlige marked.
Fiskemarked og færgestation.
Det gik op for os, hvordan disse nyheder i radioen om "færge i Philipinerne
sunket, 5000 personer omkom" skal forstås.
Hoi An var en fin lille by
En smuk lille træbro
Så var der i Hoi An nogle såkaldte kinesiske "Family Houses" med fine
kinesiske ting.
Og den lokale rutebilstation
I udkanten af byen lå der nogle ganske pæne villaer
Slappe af på en cafe
Bemærk den tungt lastede transportbåd ude på floden
Om aftenen steg floden lige så stille og det blev
vådt for fødderne at sidde på restauranten
foto: John Boldreel Larsen
Desperationen har mange ansigter. Denne mand foran sit fine hus bød os
indenfor. Vi var på det tidspunkt godt trætte af hele tiden at blive tilbudt
alverdens ting og sager mod betaling (ONE DOLLAR fra morgen til aften). Så vi
spurgte venligt manden, om det kostede noget. Nej, det gjorde det. Du forventer
heller ikke noget bidrag til husholdningen, når vi går igen. Nej, nej, det er
helt frit og gratis, jeg vil bare gerne vise mit hus frem. Så vi gik ind.
Manden påstod, at det var familien seng (det store megasolide bord) og at han
sov dårligt i en blød seng.
Venlig mand med mange familiefotografier og fotografier af besøgende. Også en
gæstebog - og så anede vi jo lissom, hvor det bar hen. Og ganske rigtigt. Da vi
brød op: "Please, would you like to give some money to keep my house in good
shape". HA - lang næse. Jo, han fik sine 2 dollars.
En lille lokal kiosk. Dem var der ikke mange af.
Belært af de gode erfaringer med at køre i bil frem for med tog, fik vi fat i en taxa til at køre os til Hué (en tur på blot 100 km).
Tilbage til Lars Brodersens hjemmeside-forside
Se også: